10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (druki nr 702 i 736).
Poseł Przemysław Witek:
Bardzo dziękuję, panie marszałku.
Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Zwracam się także do pana prezesa KZN-u, bo to nie jest ktoś, coś. Pan prezes jest tu z nami. Zaraz przedstawię stanowisko klubu, ale też zacznę od tego, że dziękuję, panie prezesie, za to, że pan tę stajnię Augiasza zaczął porządkować. Dziękuję, że ci prezesi, w których wyborze wcześniej jednak KZN zgodnie z umowami z gminami brał udział, ci prezesi, którzy upodobali sobie auta służbowe takie jak mercedesy klasy S, rand rovery, panie pośle, zostali wywaleni na zbity pysk. (Oklaski) I najwyższy czas. Rzadko używam takiego języka, ale był pan po prostu skrajnie niesprawiedliwy.
A teraz przejdę do porządku i powiem, skąd ta zmiana i dlaczego będę rekomendował w imieniu klubu, żeby ją popierać. Zmiana w procedowanym projekcie ustawy dotycząca zwiększenia w 2024 r. limitu dotacji podmiotowej dla KZN z 15 do 20,5 mln zł jest wynikiem błędnie zaplanowanych dochodów w roku poprzednim, w roku 2023. Zaplanowana wtedy sprzedaż nieruchomości KZN i uzyskanie z tego tytułu niemal 10 mln zł wzbudziły i budzą do dziś poważne wątpliwości. Obecne kierownictwo i - uwaga - pan prezes Bałajewicz, który jest tutaj z nami, od początku br. wstrzymali wszelkie procedury mające na celu pozbywanie się majątku Skarbu Państwa poprzez sprzedaż nieruchomości w przetargach. Przyjęta strategia dotyczyła zmiany podejścia do nieruchomości Skarbu Państwa, które w pierwszym rzędzie powinny służyć realizacji zadań publicznych, w tym w szczególności realizacji inwestycji mieszkaniowych, bo zgłosiły się SIM-y - to już dodam od siebie - które chciały i chcą realizować dodatkowe inwestycje, a czasy, gdzie sobie sprzedamy działeczkę tu czy tam, czy gdzie indziej, po to żeby utrzymać się i zjeść te pieniądze, po prostu się skończyły. Wiem, że może to nie podobać się kolegom z Prawa i Sprawiedliwości.
Ponadto dokonano zmiany w zakresie racjonalności w gospodarowaniu KZN poprzez optymalizację parametrów aportowanych nieruchomości do planów inwestycyjnych społecznych inicjatyw mieszkaniowych. Wprowadzono również działania naprawcze, które spowodowały obniżenie kosztów funkcjonowania instytucji o ponad 5 mln zł.
Tak, przyjaciele z Prawa i Sprawiedliwości, już nie niemieckie mercedesy klasy S, tylko skody. Da się? Da się. Co więcej, mniej skód, mniej samochodów służbowych i da się obsługiwać cały KZN.
Mając na względzie dobro majątku publicznego oraz ciągłość realizacji zadań ustawowych KZN, w tym w szczególności nadzoru nad społecznymi inicjatywami mieszkaniowymi, SIM, które w latach 2024-2027 planują oddać do użytku niemal 20 tys. mieszkań - ja celowo skrupulatnie to sobie przeliczyłem, bo jest mowa o 32 tys., ale wolałem powiedzieć o 20 tys., co będzie wielkim sukcesem - w formule społecznego budownictwa czynszowego, klub Koalicji Obywatelskiej rekomenduje przyjęcie projektu ustawy i zarazem życzy szefostwu KZN-u powodzenia, bo tych inicjatyw mieszkaniowych było wiele, średnio nam to idzie, a ludzie na to czekają. Bardzo dziękuję państwu za uwagę i dziękuję, panie marszałku, za udzielenie mi głosu. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia