10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (druki nr 702 i 736).
Poseł Marek Sawicki:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chcę tylko przypomnieć, że Krajowy Zasób Nieruchomości to jest jedna z agend radosnej twórczości Prawa i Sprawiedliwości powstała wtedy, kiedy potrzeba było kolejnych instytucji, urzędów i funkcji do dzielenia publicznego grosza.
Przypomnę, że Sejm, uchwalając w dniu 20 lipca 2017 r. ustawę o Krajowym Zasobie Nieruchomości, w art. 140 wyżej wymienionej ustawy ustalił maksymalny limit środków budżetu państwa do wysokości, w której mogą być udzielane KZN dotacje, na maksymalnie 200 mln zł z założeniem, iż ostatnia dotacja dla KZN, w kwocie 50 mln zł, miała być udzielona w 2019 r. Od 2020 r. zakładano, że poziom dotacji dla KZN na kolejne lata ma wynosić 0 zł, czyli miało to się samofinansować. Ustawą z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa zmieniono wyżej wymienione założenia i wprowadzono dotacje budżetowe dla Krajowego Zasobu Nieruchomości: po 55 mln zł rocznie przez kolejne 10 lat. Czyli zgodnie z ustawą z 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości Krajowy Zasób Nieruchomości nieodpłatnie otrzymał i otrzymuje nieruchomości od: Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego, spółek Skarbu Państwa i starostów administrujących nieruchomościami będącymi własnością Skarbu Państwa. A więc ma czym dysponować i z czego się utrzymywać, a tu okazuje się, że ciągle musi ssać środki budżetowe. Do końca października 2024 r. KZN tylko od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa otrzymał ponad 400 działek o łącznej powierzchni 762 ha. W sumie KZN wystąpił do KOWR o przekazanie ponad 1,8 tys. działek o łącznej powierzchni ok. 2380 ha. Są to wyłącznie działki inwestycyjne pod budownictwo mieszkaniowe, w dużej części uzbrojone w media, a więc z infrastrukturą. Oczywiście przekazanie tak dużej liczby działek przez KOWR zaburza realizację zadań budżetowych KOWR-u, bo - przypomnę - tylko w 2024 r. do budżetu państwa KOWR przekazał prawie 2 mld zł.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe będzie musiał się w tej sprawie spotkać i poważnie naradzić. Czy nasza koalicja realizuje nasz wspólny program mieszkaniowy? Gdzie są działki za złotówkę? Gdzie są preferencyjne kredyty na budownictwo zbiorowe i indywidualne? Jeśli naszej kochanej koalicji się wydaje, że przywróci socjalizm i zbuduje państwowe mieszkania na tani wynajem, to uprzejmie informuję, że państwo już od ponad 30 lat nie dysponuje spółkami, które budują za państwo, tylko będzie musiało je odkupić od prywatnych budujących, a więc znów po drodze, tak jak w Agencji Rezerw Strategicznych, 20% ukradną urzędnicy i dysponenci, a za to wszystko zapłacą podatnicy. I okazuje się, że i Lewica, i moi przyjaciele z Polski 2050 mówią, że da się to sfinansować. Z czego? Ze środków podatników. Drodzy państwo, jeśli nie siądziemy i jeszcze raz nie podyskutujemy i nie przedstawimy kompleksowego programu budownictwa dla Polski i Polaków, to Polacy nas stąd pogonią.
(Poseł Dariusz Matecki: Brawo!)
Dlatego warto się zastanowić, czy warto przesuwać te środki na Krajowy Zasób Nieruchomości. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Głos z sali: Jest nadzieja.)
Przebieg posiedzenia