10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)

9. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (druki nr 702 i 736).

Poseł Piotr Kowal:

    Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Dzisiaj dyskutujemy nad zmianą w ustawie, która ma naturę nieco techniczną, natomiast sama okazja do tego, żeby na forum tej Izby dyskutować o szeroko rozumianej polityce mieszkaniowej, to jest coś, czego Lewica nie mogłaby przeoczyć.

    Szanowni Państwo! Zastanawiałem się długo nad tym, co PiS-owi najbardziej nie wyszło. Moglibyśmy się tutaj co do tego spierać, natomiast myślę, że polityka mieszkaniowa to jest jeden z tych elementów, które mogłyby wieść prym. W 2017 r. Prawo i Sprawiedliwość powołało Krajowy Zasób Nieruchomości, który miał zrealizować słynny już program Mieszkanie+. Z Mieszkania+ wyszło tylko i wyłącznie powstanie 40 SIM-ów, co poskutkowało wybudowaniem - proszę mnie poprawić, jeżeli się mylę - jednego bloku. Myślę, że nie ma lepszego dowodu na nieskuteczność i brak jakiegokolwiek programu mieszkaniowego naszych adwersarzy z prawej strony politycznej. Dodatkowo kredyt 2%, który doprowadził do podwyższenia cen na rynku nieruchomości, spowodował taką kombinację, która doprowadziła do tego, że dzisiaj ciężko o własne mieszkanie, o własny kąt.

    Koalicja 15 października jasno powiedziała, że trzeba odwrócić tę sytuację. Społeczne budownictwo mieszkaniowe czy też budownictwo czynszowe jest jednym z tych elementów, które mają pozwolić naprawić tę sytuację. Mówimy dzisiaj tutaj o przesunięciu z dotacji celowej na dotację podmiotową. Nie rodzi to oczywiście przesadnych skutków finansowych, natomiast trzeba jednak zwrócić uwagę na jedną rzecz. Otóż z tej dotacji celowej pieniądze idą na zapłacenie podatku, który miałby później trafić do państwa. Dzisiaj przesuniemy te pieniądze na wydatki personalne, po prostu na funkcjonowanie KZN-u. Musimy to zrobić, jeżeli chcemy, żeby Krajowy Zasób Nieruchomości funkcjonował.

    (Poseł Włodzimierz Skalik: Nie chcemy.)

    Nie chcemy, ale musimy, bo innej drogi nie ma.

    W odniesieniu do tego, co przedstawił pan marszałek senior, kredyt 2% czy dalej kredyt 0% pokazuje, że to jest droga donikąd, i myślę, że raz na zawsze powinniśmy zakończyć dyskusję nad tym.

    Szanowni Państwo! Jeszcze o Krajowym Zasobie Nieruchomości, bo nie ma chyba innej instytucji, która byłaby takim uosobieniem Bizancjum PiS-u jak właśnie KZN. Na 76 pracowników 22 służbowe samochody, 500% podwyżki od powstania KZN-u do zakończenia funkcjonowania poprzedniego zarządu dla osób zarządzających tą spółką. Efekt? 40 mieszkań. To jest, szanowni państwo, dowód na to, jak funkcjonowało państwo Prawa i Sprawiedliwości. I myślę, że na każdym kroku z tej mównicy należy przypominać, jak nieskuteczni i jak rozbestwieni byliście w wydatkowaniu publicznych pieniędzy.

    Jeżeli chodzi o tę zmianę, oczywiście każda działalność, która ma na celu rozwój budownictwa mieszkaniowego, spotka się z poparciem Lewicy. Natomiast tu też trzeba, panie prezesie, bardzo oszczędnie i racjonalnie gospodarować tym publicznym groszem. Dlatego będziemy się temu przyglądać. To też chyba lekcja dla nas wszystkich, że trzeba stworzyć dobre mechanizmy, które będą pozwalać nam kontrolować, jak w różnych agendach rządowych te pieniądze są wydatkowane.

    Szanowni Państwo! Jak powiedziałem na wstępie, klub parlamentarny Lewicy poprze zaproponowaną zmianę, bo uważamy, że na ten moment innej drogi nie ma, choć oczywiście będziemy liczyć, że działalność SIM-ów będzie dużo bardziej skuteczna, niż miało to miejsce za poprzedniego zarządu. Serdecznie dziękuję.


Przebieg posiedzenia