10. kadencja, 21. posiedzenie, 1. dzień (06-11-2024)

Oświadczenia.

Poseł Fryderyk Sylwester Kapinos:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Kolej to przysłowiowe okno na świat. Rozwój infrastruktury kolejowej to koło zamachowe rozwoju poszczególnych miast i regionów.

    Tymczasem za pierwszych rządów Platformy Obywatelskiej, konkretnie w sierpniu 2009 r., zostały zlikwidowane kolejowe przewozy pasażerskie na linii L25 na trasie Mielec - Dębica. Tym samym 1 września 2009 r. dzieci i młodzież ze szkół podstawowych, gimnazjalnych, zawodowych oraz średnich nie mogły pojechać koleją do swoich szkół. Również 1 października 2009 r. studenci nie mogli pojechać pociągiem do miast, gdzie studiowali.

    Ten stan rzeczy zaczął się zmieniać, dopiero gdy Prawo i Sprawiedliwość wróciło do władzy, najpierw w województwie podkarpackim, a następnie w Polsce. Doprowadziło to do przywrócenia kursów pociągów pasażerskich na linii Dębica - Mielec. 1 września 2021 r. na dworzec w Mielcu po 12 latach przerwy wjechał pociąg pasażerski.

    Jednym z kolejnych etapów rozwoju infrastruktury kolejowej w powiecie mieleckim miała być budowa nowego dworca kolejowego w Mielcu. Niestety trzeba w tym miejscu postawić znak zapytania. Już tak się historia układa, że rządy Platformy Obywatelskiej to zły czas dla mieleckiej kolei. Najpierw wspomniany 2009 r., później w 2012 r. plany likwidacji odcinka linii kolejowej L25 na odcinku Dębica - Mielec, i to pomimo przygotowanego przez samorządy studium wykonalności. Obecnie drugie rządy Platformy Obywatelskiej i czarne chmury nad budową nowego dworca kolejowego w Mielcu. W oficjalnym dokumencie Zarządu PKP mamy informację o analizie dyskredytującej potrzebę wykonania tej inwestycji w Mielcu. Czy naprawdę naszego państwa nie stać na inwestycję za 17 mln zł? Dziękuję bardzo. (Oklaski)

    (Głos z sali: Brawo!)


Przebieg posiedzenia