10. kadencja, 30. posiedzenie, 1. dzień (05-03-2025)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (druki nr 992 i 1032).

Poseł Henryk Kowalczyk:

    Pani Marszałek! Szanowni Państwo Ministrowie! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu odnośnie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju, pierwotnie w druku nr 992, sprawozdanie komisji w druku nr 1032.

    Oczywiście Klub Prawo i Sprawiedliwość popiera ten projekt ustawy jako ten, który dostosowuje wydatki budżetowe związane z należnościami wynikającymi z tarcz finansowych zrealizowanych w czasie COVID-u. Wspomnę, że to były tarcze finansowe i pomoc, bardzo realna pomoc, dla mikrofirm w pierwszej turze - 3 mld zł, 7 mld zł dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz 25 mld dla dużych przedsiębiorstw. Pomoc ta okazała się wówczas niezwykle istotna i kluczowa, jeśli chodzi o zachowanie miejsc pracy. Już może nie pamiętamy, ale było to w formie pożyczek, później umarzalnych, w wysokości 18 tys. zł na jednego zatrudnionego, jeśli ubytek przychodów był w przedziale 30-60%, i 36 tys. zł na jednego zatrudnionego, jeśli ubytek przychodów przekraczał 60%.

    Pamiętamy ten trudny czas, kiedy wiele działalności gospodarczych praktycznie zamarło, m.in. część handlu, transportu, hotele, gastronomia, turystyka. To są tylko te przykłady działalności, które całkowicie zamarły na czas COVID-u. To był przełom... czyli to był rok 2020, szczególnie początek, od drugiej połowy marca, kwiecień, maj i całe praktycznie wakacje roku 2020. Dzięki tej bardzo sprawnej... Tu warto podkreślić jeszcze sprawność tej pomocy, bo wnioski składane przez przedsiębiorców były realizowane w ciągu dosłownie 2 dni. Nawet niektórzy przedsiębiorcy aż się dziwili, że nigdy takiej pomocy, tak sprawnie przeprowadzonej, tak szybkiej i skutecznej nie było. Zdziwieni są, że wniosek złożony był wczoraj, a za 2 dni już były pieniądze na kontach. To spowodowało oczywiście ochronę miejsc pracy, ochronę polskiej gospodarki. Szacuje się, że w tej pierwotnej wersji ochroniono co najmniej 3 mln pracowników przed bezrobociem, oczywiście również firm, które dzięki temu nie upadły, dzięki temu nie musiały tych pracowników zwalniać.

    Okazuje się, że to przyniosło znakomite efekty. Polska jeszcze przed okresem COVID-u nie była w czołówce, jeśli chodzi o bezrobocie w Unii Europejskiej, natomiast po COVID-zie inne kraje, które porównujemy, znalazły się w dużo trudniejszej sytuacji niż Polska. Pod koniec COVID-u Polska, licząc bezrobocie zharmonizowane metodą Unii Europejskiej, miała 3,1% poziom bezrobocia, to drugi najlepszy wynik w Europie po Czechach wtedy, a w tym czasie we Francji bezrobocie liczone taką samą metodą wynosiło 8%, w Hiszpanii - 16%, a więc widać bardzo wyraźnie, jak w tym momencie Polska przesunęła się z końcowych miejsc w tabeli w klasyfikacji bezrobocia na samą czołówkę. Nadal oczywiście utrzymywane jest niskie bezrobocie w Polsce. Jeszcze na końcu 2023 r., czyli pod koniec rządów Prawa i Sprawiedliwości, bezrobocie liczone tą metodą to jest 2,7 punktu procentowego w Polsce, w Unii Europejskiej - 5,9, a w strefie euro - 6,4. A więc widać wyraźnie tutaj również przewagę naszej złotówki nad strefą euro, nawet w tej klasyfikacji jest ona istotna. Co prawda, w styczniu tego roku bezrobocie liczone metodą polską, czyli rejestrowane, lekko wzrosło, było wyższe o 0,3 punktu procentowego, ale nadal jesteśmy (Dzwonek), licząc w skali europejskiej, w czołówce, jeśli chodzi o poziom bezrobocia, i myślę, że to jest zasługa bardzo sprawnej, skutecznej pomocy wówczas... (Oklaski)

    Wicemarszałek Monika Wielichowska:

    Dziękuję bardzo.

    Poseł Henryk Kowalczyk:

    ...w postaci tarcz finansowych likwidujących skutki COVID-19. Dlatego Prawo i Sprawiedliwość będzie popierać tę ustawę w takim kształcie, jaki został zaproponowany. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia