10. kadencja, 30. posiedzenie, 1. dzień (05-03-2025)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (druki nr 992 i 1032).
Poseł Dariusz Wieczorek:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W imieniu klubu Lewica mam przyjemność przedstawić stanowisko dotyczące ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju, druk nr 992.
Trzeba sobie uczciwie powiedzieć jedną rzecz: to jest ustawa, która nie ma nic wspólnego z działaniami na rzecz rozwoju. To jest ustawa, która po prostu sankcjonuje wydatkowane już do tej pory pieniądze. Zwracam uwagę na kontrolę Najwyższej Izby Kontroli dotyczącą finansów publicznych w latach 2015-2023. Zwracam uwagę również na wnioski, które się tam pojawiły. Wniosek podstawowy był taki, że poza budżetem wydano w sumie ok. 400 mld zł. To były środki finansowe, które były wydatkowane bez kontroli polskiego parlamentu, bez nadzoru, właśnie poprzez różne fundusze, i dzisiaj, mówiąc krótko, my musimy za to wszystko zapłacić, bo państwo musi być wiarygodne.
Jeżeli rzeczywiście - i co do tego nie ma wątpliwości, bo przecież dyskutowaliśmy o tym, że mieliśmy taką sytuację, że była pandemia, była bardzo trudna sytuacja - chodzi o przedsiębiorców, jeżeli chodzi o sytuację gospodarczą de facto na całym świecie, to wszyscy się zgadzaliśmy tutaj, na tej sali, że przedsiębiorcom trzeba pomóc, że te tarcze są potrzebne. Przypominam sobie jednak tylko dyskusje dotyczące tego, że powinno się to znaleźć w budżecie, że powinniśmy wiedzieć, ile tych środków finansowych będzie w ramach tych tarcz wydatkowanych. Niestety to wszystko poszło obok, czyli poszło poza budżetem, ale tak jak wspominamy i wspominaliśmy, państwo musi za swoje długi płacić i te obligacje trzeba w pewnym momencie wykupić. Po prostu trzeba je wykupić. O tym, że nie myślano wcześniej, jak to zrobić, najlepiej świadczą dotychczasowe zapisy. Rząd, gdy podejmował decyzje i zlecał emisję obligacji, nawet nie pomyślał, że skoro ma to robić PFR, to trzeba zmienić ustawę i wpisać w nią te limity. Było wiadomo, że jeżeli obligacje są emitowane w 2020 r. i mają 5 lat, jeżeli chodzi o wykup, to w 2025 r. trzeba będzie przewidzieć środki finansowe na wykup tychże obligacji.
Ta ustawa jest właśnie o tym, że musimy dzisiaj realizować te zobowiązania Skarbu Państwa. Oczywiście za tym znowu idzie deficyt budżetowy. Pamiętam dyskusję budżetową dotyczącą budżetu na 2025 r. Mamy już pierwszą odpowiedź na pytanie, z czego wynika ten deficyt. Wynika on m.in. z tego, że te prawie 35 mld zł będziemy musieli zapłacić - tak to po prostu jest. Przypomnę tylko, że w obecnie obowiązującej ustawie na 2025 r. przewidzieliście państwo limit 0 zł. 0 zł na 2025 r. 2026 r. - 50 mln, 2027 r. - 100 mln, 2028 r. - 150 mln, 2029 r. - 200 mln. To rzeczywiście były te środki, które miały pracować na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, miały pomagać małym i średnim przedsiębiorstwom. Ale w wyniku działań w latach 2020-2023 dzisiaj jest potrzebna nowelizacja, jeżeli chodzi o tę ustawę, i zwiększenie limitu: w 2025 r. do 34,6 mld zł, w 2026 r. - 388 mln, w 2027 r. - 19 mld zł, w 2028 r. - 2 mld zł i w 2029 r. - 65 mln zł. To najlepiej pokazuje, że mimo szczytnych celów, mimo tego, o czym państwo tu dyskutowaliście, i mimo tego, że pewnie były potrzeby, to sposób wydatkowania i to, w jaki sposób te środki zostały poprzez te fundusze wydatkowane, budzi sporo zastrzeżeń. Ale klub Lewicy oczywiście będzie za przyjęciem tej ustawy, bo długi trzeba spłacać. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia