10. kadencja, 30. posiedzenie, 1. dzień (05-03-2025)
1. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (druki nr 992 i 1032).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chciałbym...
(Poseł Marcin Porzucek: Ale proszę się nie śmiać, panie ministrze, tylko z powagą.)
To jest bardzo poważny projekt ustawy, bo to są bardzo poważne pieniądze, których poprzedni rząd nie ujął w ustawie. Dlatego dzisiaj procedujemy nad tym projektem ustawy, bo rząd zapomniał tę ustawę znowelizować. Wiadomo, że jak ta ustawa była tworzona w 2019 r., trudno było przewidzieć, że będzie za chwilę problem wynikający wprost z lockdownu, zamknięcia polskiej gospodarki. Ale też w innych krajach oczywiście były zamykane przedsiębiorstwa, które nie mogły po prostu normalnie funkcjonować. Ale trzeba było znowelizować tę ustawę w momencie, kiedy pojawiły się środki. Problem w tym, że te środki pojawiały się poza budżetem i dzisiaj w jakimś stopniu musimy te zobowiązania uregulować. To są duże zobowiązania. Odsetki to prawie 1 mld zł. Tutaj oczywiście przyznaję rację pani posłance Skowrońskiej.
Natomiast chciałbym odnieść się do kilku pytań, które padły. Mianowicie pan poseł Ciecióra... Może inaczej: najpierw pan poseł Wieczorek. Czy tarczę trzeba było wprowadzić? Zawsze jest pytanie, jaka to powinna być forma i czy ta forma była adekwatna. Natomiast odpowiadam: przedsiębiorcom trzeba było pomóc. O tym też mówiła wtedy ówczesna opozycja i w tej kwestii rząd i opozycja byli zgodni. Przedsiębiorcom trzeba było pomóc. Może trzeba było doprecyzować tę pomoc w taki sposób, żeby dzisiaj przedsiębiorcy, przynajmniej część z nich, nie musieli oddawać tych środków. To jest dla nich dzisiaj kłopot. Państwo macie świadomość, że wielu z nich po prostu zwraca środki, bo pomoc być może im właśnie nie była potrzebna. Natomiast co do zasady przedsiębiorcy otrzymali pomoc i wsparcie państwa, tarcze. Wymienię je, były cztery. Jedna to tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm. Potem tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro-, małych i średnich firm. Potem oczywiście tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm. No i oczywiście jeszcze bezpośrednia tarcza, tj. wsparcie dla LOT SA. Jeżeli chodzi o te cztery tarcze, dzisiaj musimy te zobowiązania uregulować.
Szanowni Państwo! Pani Marszałek! Trzeba sobie powiedzieć jasno, że państwo polskie nie skończyło się wtedy, kiedy PiS przestał rządzić. To państwo trwa dalej. My jako państwo ponosimy odpowiedzialność i musimy spłacić zobowiązania, które zostały zaciągnięte przez poprzedni rząd. Ale to był rząd Polski, tak samo jak teraz jest rząd Polski. Musimy to uregulować.
Pytanie pana posła Ciecióry o to, kto się spotyka z przedsiębiorcami. Ja się spotykam z przedsiębiorcami. Jestem do państwa dyspozycji i do dyspozycji przedsiębiorców. Spotykam się i z mikroprzedsiębiorcami, i z małymi, i ze średnimi firmami. Spotykam się z pracującymi w przemyśle. Jestem otwarty, jestem do dyspozycji, tak jak i całe ministerstwo odpowiedzialne za gospodarkę, czyli Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ta nazwa została zmieniona, jak państwo doskonale wiecie, poprzedni rząd używał tej nazwy. Nie zmieniliśmy nazwy ministerstwa, natomiast ministerstwo odpowiedzialne za gospodarkę, za przedsiębiorców to jest oczywiście ministerstwo gospodarki. Jest też oczywiście rzecznik małych i średnich przedsiębiorców jako instytucja, są też osoby, które zajmują się właśnie wsparciem małych i średnich przedsiębiorców, mikroprzedsiębiorców. Jeżeli jakikolwiek przedsiębiorca się zgłosi, nie jest to mała lub średnia firma, to wiadomo, że rzecznik też będzie reagował i pomagał przedsiębiorcom.
Jeśli chodzi o pytania pana posła Habury dotyczące dat spłaty tych obligacji w roku 2025, to jest 31 marca - pierwsza rata, a druga rata, druga część spłaty, 22 września. To są daty dotyczące wykupu polskich obligacji.
Jeśli chodzi o pytanie pani posłanki Pępek, to ok. 25 mld zł już zwróciliśmy, zostało wypłacone z tarcz do końca 2024 r. Jeśli chodzi o pytanie pana posła, czy będą planowane nowe emisje obligacji, to nie planujemy nowych emisji obligacji.
Jeśli chodzi o pytania, a właściwie stwierdzenia, bo to pytania raczej nie były, dwóch panów posłów: pana posła Kuźmiuka, a także pana posła Tułajewa, dotyczące wsparcia dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi, to ja państwu mogę jasno i wyraźnie powiedzieć, że chcieliśmy dotrzeć z pomocą do przedsiębiorców bardzo precyzyjnie, tak żeby ta pomoc była adekwatna. Stworzyliśmy kilka propozycji dla przedsiębiorców. Zacznijmy od tego, co zawsze podkreślam: jeżeli przedsiębiorcy dalej nie skorzystali z pomocy - a wiem, że wielu z nich dalej próbuje z tej pomocy skorzystać - to jest oczywiście uruchomiona dla nich specjalna infolinia, gdzie mogą uzyskać wszelkie informacje na temat różnego rodzaju mechanizmów. Jest ich naprawdę bardzo dużo i dotyczą różnych sfer. Podam jeszcze numer telefonu dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi: 801 055 088, a także adres strony: www.biznes.gov.pl/powodz. Tam można uzyskać informacje.
Natomiast też, żebyście państwo nie wprowadzali opinii publicznej w błąd, powiem, jak to wygląda, jeśli chodzi o liczby. Jeśli chodzi o świadczenie interwencyjne, to zgłosiło się 1849 podmiotów gospodarczych. Wnioskowana kwota na ten moment to 219 463 tys. zł. Zostało wypłaconych już 175 134 tys. zł. Ta pomoc trafiła z pierwszego mechanizmu, dotyczącego świadczenia interwencyjnego. Jeśli chodzi o pożyczki do 200 tys. zł, to jest złożonych 857 wniosków na kwotę 103 mln zł. Wypłacono 73 mln zł. Jeśli chodzi o ZUS, dokładnie o wnioski o zmianę terminu płatności, to taką zgodę uzyskało 1439 podmiotów gospodarczych. A jeśli chodzi o umorzenie składek ZUS-owskich na 5 miesięcy, czyli za sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień, to zgłoszono 609 takich wniosków, z czego 490 zostało już rozpatrzonych, a umorzona kwota, jeśli chodzi o ZUS, to jest 29 410 tys. zł. Więc proszę mi wierzyć... Jeśli chodzi o pomoc dla powodzian, to oczywiście nie jest koniec. Jak państwo wiecie, minister Kierwiński będzie przedkładał taką ustawę, nowelizację ustawy powodziowej, trzecią wersję, ustawę 3.0. Tam będzie też przewidziane dodatkowe wsparcie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi. Uważam, że ta pomoc była bardziej precyzyjna niż tarcze, które państwo przygotowywaliście. One były robione oczywiście bardzo szybko i efekt jest taki, że część przedsiębiorców musi te środki zwracać. Myśmy chcieli, żeby ta pomoc była precyzyjna i żeby trafiała właśnie do przedsiębiorców. W tarczach nie było umorzenia składek ZUS. Myśmy to umorzenie składek w przypadku przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi przygotowali.
W związku z tym chciałbym państwu jeszcze raz powiedzieć jasno i wyraźnie, żeby to wybrzmiało: zobowiązania, które zostały zaciągnięte przez poprzedni rząd, są spłacane przez ten rząd. I ten rząd będzie spłacał te zobowiązania, dlatego potrzebna jest ta ustawa. Ta ustawa nie została znowelizowana w sytuacji, w której wiadomo było, że trzeba było spłacić te zobowiązania, czyli obligacje, na kwotę ponad 34 mld zł. I być może to jest największy zarzut wobec poprzedniego rządu, że pieniądze wydawał, stworzył instytucję, jaką jest oczywiście PFR, ale na koniec niestety nie znowelizował tej ustawy, a zobowiązania z tytułu właśnie wsparcia udzielonego firmom teraz ponosi ten rząd. Zapłacimy to.
(Poseł Krystyna Skowrońska: I my dajemy pieniądze.)
I dlatego proszę Wysoką Izbę o wsparcie, o poparcie tego projektu. Musimy po prostu te błędy czy niedociągnięcia naprawić. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia