10. kadencja, 30. posiedzenie, 1. dzień (05-03-2025)

8. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 966).

Poseł Piotr Górnikiewicz:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W przedłożonym projekcie ustawy, zawartym w druku nr 966, przewiduje się podniesienie limitu zwolnienia z VAT z obecnych 200 tys. zł do 240 tys. zł. Celem tej zmiany jest dostosowanie przepisów do aktualnych realiów gospodarczych. Warto przypomnieć, że ostatnia podwyżka tego limitu miała miejsce w 2016 r., kiedy został on zwiększony ze 150 tys. zł do 200 tys. zł. Od tego czasu minęło już ponad 8 lat, a w tym okresie ceny towarów i usług znacząco wzrosły, co w praktyce obniżyło realną wartość tego zwolnienia.

    Podniesienie progu do 240 tys. zł jest odpowiedzią na wyzwania, z jakimi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Chodzi o skutki pandemii, wysoką inflację oraz destabilizację rynku wywołaną wydarzeniami geopolitycznymi. Jest to działanie, które ma na celu obronę najmniejszych firm - fundamentu polskiej gospodarki. Zwolnienie z VAT stanowi istotny instrument wsparcia o charakterze antyinflacyjnym. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą skoncentrować się na rozwoju swoich firm zamiast na nadmiernych obowiązkach administracyjnych. Takie rozwiązanie może również ograniczyć rozwój szarej strefy oraz zwiększyć konkurencyjność polskich firm na rynku.

    Należy jednak zauważyć, że projekt wymaga dalszych prac i dopracowania. Wstępne analizy wskazują, że proponowana zmiana może w krótkim okresie wygenerować ubytek w dochodach budżetowych szacowany na ok. 220 mln zł. Z drugiej strony długofalowe efekty, takie jak ograniczenie unikania opodatkowania, mogą pozytywnie wpłynąć na stabilność finansów publicznych. Dlatego konieczne są rzetelne analizy fiskalne oraz rozważenie ewentualnych mechanizmów kompensacyjnych. Z niepokojem należy również zauważyć brak szerokich konsultacji społecznych, co rodzi uzasadnione wątpliwości co do tego, czy interesy wszystkich zainteresowanych podmiotów zostały właściwie uwzględnione.

    Warto także zastanowić się nad tym, czy zamiast wprowadzać kolejną fragmentaryczną zmianę, nie należałoby przeprowadzić kompleksowego przeglądu regulacji dotyczących podatników. Być może w ramach tego projektu należałoby od razu objąć przeglądem także inne regulacje, progi czy zwolnienia, które - choć dziś wydają się marginalne - mogą wymagać korekty, aby nasze przepisy podatkowe były spójne i dostosowane do realiów gospodarczych.

    Podsumowując, dostrzegamy dobre strony tego projektu, w tym jego adekwatność do obecnych warunków ekonomicznych i korzystny wpływ na sytuację najmniejszych firm, jednak wskazane wątpliwości sprawiają, że wymaga on dalszej pracy.

    W związku z tym Klub Parlamentarny Polska 2050 wnioskuje o skierowanie projektu ustawy z druku nr 966 do dalszych prac w komisji sejmowej. Dziękuję. (Oklaski)

    (Poseł Przemysław Wipler: Brawo!)


Przebieg posiedzenia