10. kadencja, 30. posiedzenie, 1. dzień (05-03-2025)

Oświadczenia.

Poseł Paulina Matysiak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Po 8 latach rządów Prawa i Sprawiedliwości do władzy wróciła koalicja z Platformą Obywatelską na czele i po 8 latach wróciło rozmontowywanie polskiej sieci kolejowej. Znowu zaczęły się rozbiórki nieczynnych od lat linii kolejowych i ich likwidacja zamiast odbudowy. Właśnie trwa rozbiórka linii kolejowej nr 366 Miejska Górka - Kościan przez Krobię, Gostyń i wiele mniejszych miejscowości, będąca alternatywą dla magistrali nr 271 na odcinku od Rawicza do Kościana. Kolejna właśnie likwidowana trasa to linia nr 231 Mogilno - Kruszwica, która za rządów PiS-u była planowana do odbudowy celem dojazdu do poligonu wojskowego nad jeziorem Szarlej, ale i w celu poprawy komunikacji regionalnej. W tej sprawie interweniowałam w poprzedniej kadencji. Trzecia sprawa to sprzedaż szyn z linii nr 239 Mogilno - Orchowo, w odniesieniu do której dzięki mojej interwencji i zaangażowaniu organizacji społecznych udało się powstrzymać w zeszłym roku PKP SA przed rozbiórką linii, ale teraz spółka PKP SA sprzedaje to, co zniszczyła, zamiast odbudowywać. Chyba robi to złośliwie.

    Stanowczo sprzeciwiam się likwidacji lokalnych linii kolejowych i oczekuję od premiera natychmiastowej interwencji w PKP SA celem zaprzestania przez spółkę sprzedaży majątku i rozpoczęcia prawdziwych działań, które będą miały na celu przywrócenie regionalnych linii kolejowych. W XXI w. nikt o zdrowych zmysłach (Dzwonek) nie likwiduje kolei, a w Polsce ciągle to się dzieje.


Przebieg posiedzenia